پر بازدیدترین
خبر های ورزشی
آمار سایت
امروز
-1
دیروز
-1
هفته
-1
ماه
-1
کل
-1
 
کد مطلب: 112080
هشدار؛ خطر سكته قلبي با افزايش مسئوليت‌هاي شغلي
تاریخ انتشار : 1393/01/01
نمایش : 1030

البته خطرشغل پر مسئوليت به‌اندازه خطرات ناشي از سيگار كشيدن و ورزش نكردن نيست.
يك مركز درمان قلب در بريتانيا اعلام كرده واكنش اشخاص در برابر استرس‌هاي شغلي بسيار مهم است. كساني كه به مشاغل تخصصي و حرفه‌اي اشتغال دارند بيشتر از سايرين در معرض خطر هستند و در ميان آنها كساني كه در رده‌هاي شغلي بالاتر هستند بيش از ديگران بايد مراقب باشند چون آمار سكته قلبي در ميان آنها بيشتر است.
به طور مثال يك دكتر كه براي تصميم‌گيري دستش باز است و مي‌تواند بيشتر تصميم‌ها را خودش بگيرد كمتر از يك متخصص فني كه در يك كارخانه توليدي كار مي‌كند ولي اختيار چنداني ندارد در معرض خطر است.
در مطالعات اين ?? مركز تحقيقي مشخص شده آزادي عمل و قدرت تصميم‌گيري در كاهش بيماري‌هاي قلبي مؤثر است.
در ابتداي پرسشنامه تنظيم شده از سوي اين مراكز و در نخستين سؤال آن آمده است كه آيا زمان لازم را براي انجام كاري كه به شما سپرده مي‌شود در اختيار داريد يا نه؟
«تحقيقات ما نشان مي‌دهد استرس‌هاي شغلي در ارتباط مستقيم با فعاليت قلب است. درگيري‌هاي كوچك روزمره و استرس‌هاي بي‌پايان به مرور بر قلب فرد تأثير مي‌گذارد و او را به ناراحتي‌هاي قلبي يا سكته دچار مي‌كند.»
دومين سؤال كليدي اين است كه آزادي عمل و قدرت تصميم‌گيري شما در شغلي كه انجام مي‌دهيد چقدر است؟
با استناد به اين سؤال‌ها افراد مورد مطالعه در دو گروه دسته‌بندي شدند؛ كساني كه استرس شغلي دارند و كساني كه ندارند.
محققان مي‌گويند برطرف كردن اين استرس‌ها 4/3 درصد از خطر ابتلا به ناراحتي قلبي مي‌كاهد. اين درصد كمتر از يك دهم ترك سيگار است. كسي كه سيگار را كنار مي‌گذارد شانس دچار شدن به سكته قلبي را ?? درصد كاهش مي‌دهد.
پروفسور كي وي ماكي مي‌گويد: مداركي هست كه نشان مي‌دهد استرس شغلي در ارتباط مستقيم با حمله قلبي است ولي شكل‌هاي ديگري از زندگي هم هستند كه خطر سكته را بالا مي‌برند، مثلاً كسي كه شغل پراسترسي ندارد ولي سيگار مي‌كشد بيش از كسي كه شغل پراسترس دارد در معرض خطر است.البته تركيب شغل پر استرس و سيگار خطرات را دو چندان مي‌كند. اگر شغل پر استرس باشد و امكان تغيير در آن نباشد مي‌توان با كاهش دادن خطرات ديگر، مثلاً با ترك سيگار درصد حمله قلبي را پائين آورد.
كساني كه نمي‌توانند شرايط كاري خود را تغيير دهند و قدرت تصميم‌گيري ندارند بيش از بقيه در معرض خطر هستند. فرار از استرس‌هاي كاري در بعضي موارد ناممكن است، مهم اين است كه شخص بداند چگونه با آن مقابله كند. در اين ميان روشن كردن يك سيگار در زماني كه استرس شديد به فرد وارد شده بدترين كار ممكن است و ضريب خطر را چندين برابر افزايش مي‌دهد.
رژيم غذايي درست، ورزش كردن و ترك سيگار مي‌تواند سپر دفاعي خوبي در برابر استرس‌هاي شغلي باشد.

 

 

 

 
 
 
ارسال کننده
ایمیل
متن
 
شهرستان فارسان در یک نگاه
شهرستان فارسان در يک نگاه

خبرنگار افتخاري
خبرنگار افتخاري

آخرین اخبار
اوقات شرعی
google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html google-site-verification=sPj_hjYMRDoKJmOQLGUNeid6DIg-zSG0-75uW2xncr8 google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html